Na een kort moment van wikken en wegen heb ik eindelijk deze game aangeschaft, Green Hell van Creepy Jar. Ik had deze game al langer in het vizier, maar omdat ik nog zoveel andere games heb die ik nog moet uitspelen kwam het er niet eerder van.
Van wat ik tot nu toe van de game heb gezien ben ik erg onder de indruk. Het thema is uiteraard hetzelfde als andere survival games, probeer te overleven koste wat kost, maar waar voor mij het verschil zit met games zoals bv. Sons of the Forest is dat Green Hell realistischer aanvoelt. Het heeft voor mijn gevoel ook net genoeg learning curve, en zet mensen in mijn opinie aan tot logisch nadenken. Iets waar ik af en toe niet zo sterk in ben, en de wereld in de game voor mij dus nog wat realistischer maakt.
Een leuke verrassing was ook dat er een heuse single-player story mode in zit. Dat zie je tegenwoordig niet veel meer, dankzij de “wij willen alleen maar PvP” generatie. Eindelijk dus eens een game studio die echt tijd in een project stopt en alle doelgroepen tegemoet komt, i.p.v. al die copy en paste troep van tegenwoordig. *Kuch* Call of Duty – Battlefield *kuch*.
Tutorial en opties
Je begint aanvankelijk met een tutorial die je precies uitlegt hoe de interface, het craften en healen werkt, en van daar uit kan je kiezen om de story mode te vervolgen of iets anders te proberen. En daarbij bieden zowel single-player als multiplayer een leuke keuze aan opties. Het single-player menu bied de opties Story, Survival, The Spirits Of Amazonia en Challenges, en iedere optie heeft weer een aantal sub-opties. Voor multiplayer geld hetzelfde, maar hier heb je alleen de keuze uit Story, Survival en The Spirits Of Amazonia.
De sub-opties bieden wat mij betreft voor ieder wat wils. Er is bv. A walk in the park, waarin de focus vooral ligt op exploren en bouwen, en je niet word aangevallen door vijandige stammen. Je komt echter nog steeds roofdieren tegen en kan jezelf in gevaar brengen. Tijdens een van mijn eerste pogingen werd ik in deze mode bv. onaangenaam verrast door een slangenbeet, en stierf prompt een paar minuten later. Goed blijven opletten dus.
Welcome to the Jungle is wat je volgens mij de standaard moeilijkheidsgraad kan noemen. Alles is wat meer gebalanceerd en alle opties zoals vijandige stammen, roofdieren die je aanvallen en psychische effecten op het karakter in de wereld zitten erin. Evenals een normaal voedsel- en watergebruik.
Dan is er King of the Jungle. Eigenlijk Welcome to the Jungle in overtreffende trap. Vijandige stammen zijn nog agressiever, en voedsel- en watergebruik neemt nog meer toe. Dan is er ook nog Green Hell, de optie voor de echte hardcore survival liefhebbers. Alles is hetzelfde als bij King of the Jungle maar als je sterft verlies je tevens ook je voortgang. Die mode sla ik voorlopig dus nog maar even over.
Voor de echte puristen onder ons die alles naar hun hand willen zetten bied Green Hell ook nog de optie Custom aan. In deze mode kan je werkelijk alles instellen naar eigen voorkeur en dat vind ik een mooie extra optie. En als laatste is daar Tourist. Hetzelfde als A walk in the park, maar dan zonder roofdieren. Handig voor mensen die eigenlijk alleen maar willen survivallen en bouwen, zonder alle andere ophef eromheen.
The Spirits of Amazonia en Challenges
Ik was blij verrast om te zien dat The Spirits of Amazonia focust op de gebeurtenissen voor de Story mode. Een soort van prequel dus. In de Story mode worden namelijk redelijk vaak referenties gegeven naar de tijd voor de gebeurtenissen in Story mode, en Spirits is dus een welkome aanvulling om dat gedeelte nog eens extra te belichten.
De Challenges zijn ook interessant, waarin je als speler een bepaalde periode van tijd krijgt om een uitdaging te voltooien, zoals bv. het bouwen van een kampvuur om de aandacht te trekken van vliegtuigen. Er zijn er echter nog wel wat meer en de keuze dekt wat mij betreft diverse ladingen. Leuk als tussendoortje of ernaast.
Spelervaring in het kort
Ik heb ontzettend genoten van het spel tot nu toe. Ik moet toegeven dat ik nog niet echt ver ben gevorderd, maar wat ik tot nu toe heb gezien en gedaan smaakt zeker naar meer. Het craften en healen vereist overigens wel enige oefening en handigheid, en menige speler zal het met me eens zijn dat het even duurt voor je precies door hebt hoe je jezelf moet onderzoeken op wonden, en hoe je nu precies dingen samenvoegt en gebruikt.
Jagen daarentegen vond ik tot nu toe niet echt moeilijk. Voordat je echter fatsoenlijk kan jagen moet je eerst op zoek naar allerlei resources en wat craftwerk verrichten. Hetzelfde geld ook voor het vinden van voedsel, je moet daar je weg een beetje in vinden. Er zijn veel zaken te vinden die je kan consumeren maar door trial en error kom je er al snel achter wat wel goed is voor je en wat niet.
Al met al tot nu toe een erg plezierige ervaring. Dit spel ga ik dan ook regelmatig aanzwengelen. En voor de gelukkigen onder ons die PlayStation VR2 hebben, zoals ik, er is ook een versie voor dit systeem beschikbaar. Snel checken dus 🙂