AMSTERDAM – Het kabinet mag niet eigen regels verzinnen om krimp van Schiphol af te dwingen. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.
Daarmee is de eerste stap naar krimp van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen van tafel. Het plan was om dit deze zomer al door te voeren, maar dat is niet gelukt vanwege alle juridische procedures. De Hoge Raad stelt dat Brussel deze eerste stap naar krimp ook had moeten beoordelen en dat is niet gebeurd. Toenmalig minister Harbers had een eigen regel bedacht waaronder de eerste stap naar krimp kon plaatsvinden.
De Hoge Raad stelt dat deze zogeheten ’experimenteer’-regel niet bedoeld is om het aantal vliegbewegingen terug te brengen. Harbers dacht ook dat de voorgeschreven procedure via Brussel, de zogeheten ’balanced approach’, niet doorlopen hoefde te worden voor deze tijdelijke regeling. Het gerechtshof oordeelde vorig jaar dat Harbers wel mocht doorzetten, maar de Hoge Raad heeft dit besluit vernietigd.
Siësta
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt vrijdag in een reactie dat er inmiddels een nieuw krimpplan in Brussel ligt dat beoordeeld gaat worden. Dat draait om een krimp naar 470.000 starts en landingen, met daarbij onder meer een siësta van twee landingsbanen en een nachtsluiting. Dit plan werd ruim een maand geleden gelanceerd nadat een eerste krimpplan door Brussel werd afgeserveerd. Dit nieuwe plan is ook al gekraakt door verschillende experts, omdat er onjuiste berekeningen zouden zijn gebruikt ten aanzien van de geluidsafname door de komst van nieuwe vliegtuigen. Schiphol, dat meedeed in deze zaak tegen negentien luchtvaartmaatschappijen en de internationale vliegkoepel IATA, zegt later te kunnen reageren.
Met de uitspraak van de Hoge Raad komt een eind aan het eerste, snoeiharde gevecht om de krimp van de nationale luchthaven. Er zullen naar verwachting nog meerdere rechtszaken volgen, mocht de nieuwe minister van Infrastructuur Madlener doorgaat op het pad van zijn voorganger.
De Verenigde Staten en de Europese Commissie dwongen minister Harbers vorig jaar op de knieën omdat de krimp gevolgen heeft voor afspraken in internationaal verband. „Wij zijn niet verrast dat de Hoge Raad tot dit oordeel komt”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin vrijdag in een reactie op de uitspraak van de Hoge Raad. „De voorgestelde krimp moet afgewogen worden tegen andere maatregelen om de overlast van Schiphol te beperken. Brussel had dit moeten beoordelen. We roepen de minister opnieuw op om tot een gemeenschappelijk, door de sector gedragen standpunt te komen.”
KLM-plan genegeerd
KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, zegt zich ’te kunnen vinden’ in de uitspraak. „We hebben een alternatief plan voor krimp dat laat zien dat het gemeenschappelijke doel van hinderbeperking behaald kan worden zonder de afname van het aantal vliegbewegingen”, zo meldt een zegsman. Tot nu toe werd dit plan, dat ontwikkeld werd met kennisinstituten genegeerd door Harbers en door de Tweede Kamer.
Bron: Telegraaf