Den Haag – Automobilisten kunnen ook komend jaar nog rekenen op de belastingkorting aan de pomp die tijdens de energiecrisis werd ingevoerd. Het kabinet-Schoof houdt de accijnsverlaging voor het jaar 2025 in stand, maar daarna dreigt alsnog een flinke prijsstijging.
Dat melden ingewijden aan De Telegraaf over de Prinsjesdag-plannen waar kabinet en coalitie donderdag de laatste hand aan leggen. De bewindsploeg van premier Dick Schoof tornt volgens bronnen zo weinig mogelijk aan de plannen die PVV, VVD, NSC en BBB in hun hoofdlijnenakkoord hebben afgesproken. Daarin staat ook dat er ook volgend jaar nog een accijnskorting op brandstof zal zijn en daar houdt het kabinet zich aan.
Accijnskorting
De accijnskorting werd in 2022 ingevoerd tijdens de energiecrisis die uitbrak na de inval van Rusland in Oekraïne. Ruim een jaar later werd de korting voor de helft teruggedraaid, maar de andere helft van de korting bleef tot eind van dit jaar in stand. Zonder ingrijpen van het kabinet zou de prijs van een liter benzine per januari met bijna een kwartje stijgen, meldde De Telegraaf eerder op basis van voorlopige berekeningen. Voor diesel gaat het om bijna 15 cent per liter.
Dat blijft automobilisten komend jaar bespaard, maar daarna dreigt alsnog een forse prijsstijging. Want vanaf 2026 heeft de coalitie geen geld meer gereserveerd om de accijnzen te beperken. De korting in stand houden kost naar verwachting ruim 1,5 miljard euro en het kabinet heeft de komende jaren weinig tot geen financiële ruimte.
Premier Schoof, minister Eelco Heinen (Financiën) en de vicepremiers overleggen donderdagavond opnieuw met de partijleiders en hun financiële experts uit de Tweede Kamerfracties over de begroting. De verwachting is dat het nog vooral gaat over de invulling van het miljardenpakket voor de koopkracht.
Koopkracht
Op tafel ligt onder meer nog de vraag hoe het miljardenpakket voor de koopkracht wordt ingevuld. De optie om een extra belastingschijf in te voeren, met een lager tarief over het eerste deel van iemand inkomen, ligt volgens ingewijden nog altijd op tafel. Maar er wordt ook gekeken naar een mix van belastingkortingen en hogere toeslagen. Hetzelfde geldt voor geld om de regeling voor vroegpensioen te verlengen, waar vakbonden op hameren en stakingen voor organiseren. De twijfel is nog of het blijvend faciliteren van vroegpensioen de toch al flinke tekorten op de arbeidsmarkt niet nog erger maakt.
Een ander opvallend agendapunt is de expatregeling. Bronnen melden aan De Telegraaf dat het toch niet versoberen van dat fiscale voordeel voor werknemers uit het buitenland ook op tafel ligt bij de onderhandelingen over de Prinsjesdag-plannen. Onder aanvoering van NSC-voorman Pieter Omtzigt, met steun van een ruime meerderheid van de Kamer, werd een jaar geleden, vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen, juist het mes gezet in de regeling.
Dat zorgde voor grote onvrede van bedrijven die afhankelijk zijn van hooggeschoold, vaak technisch, personeel uit het buitenland. Voor ASML was het een van de redenen om een uitbreiding in het buitenland te overwegen. Het vorige kabinet zette uiteindelijk een speciale operatie, onder de codenaam Beethoven, op en trok miljarden uit om bedrijven als ASML gerust te stellen en in Nederland te houden.
Expatregeling
En ook het nieuwe kabinet, waar NSC deel van uitmaakt, lijkt nu de waarde in te zien van de expatregeling. En dus staat de door Omtzigt voorgestelde stapsgewijze versobering volgens meerdere bronnen op de helling. Dat zou ook naar wens zijn van een groot deel van de Eerste Kamer, waar kabinet en coalitie steun moeten zoeken om een meerderheid bij elkaar te krijgen voor de begrotingen.
Omdat het kabinet-Schoof wel de arbeidsmigratie wil inperken, overweegt het op een ander vlak wel een ingreep. Daarbij zou het mes gaan in de zogenoemde ETK-regeling. Ook dat is een fiscaal voordeel voor expats, maar waar de expatregeling pas vanaf een bepaald inkomen beschikbaar is, staat de ETK-regeling ook open voor arbeidsmigranten die lager geschoold en minder betaald werk doen. Door op dat vlak te versoberen en de expatregeling juist te behouden, zou het belastingvoordeel plat gezegd verschuiven van arbeiders in de kassen naar medewerkers van ASML.
Bron: Telegraaf