De gecombineerde weg- en spoortunnel die Duitsland onder de Oostzee door met Denemarken verbindt, maakt reizen naar Scandinavië vanaf 2029 veel korter. Dat is goed nieuws voor het toerisme naar Denemarken.
De 18 kilometer lange Fehmarnbelt-tunnelis volgens de ANWB Verkeersdienst de meest logische route en scheelt ‘veel gedoe’ voor toeristen. Die moeten nu bijvoorbeeld nog tickets kopen voor de veerboot die hen van het Duitse Puttgarden naar het Deense Rødby brengt of andersom. De prijzen zijn afhankelijk van het type voertuig, aantal passagiers en de vaartijden. De overtocht bedraagtongeveer 45 minuten, maar dat kan variëren, afhankelijk van de reisperiode en weersomstandigheden. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met wachttijden in drukke periodes zoals de zomervakantie.
,,Hoe makkelijker de verbinding, hoe meer toeristen het zal trekken’’, zegt woordvoerder Arnoud Broekhuis van de ANWB. De veerboten vervoeren jaarlijks volgens hem zo’n 1,5 miljoen auto’s. ,,Die kunnen straks allemaal door de tunnel.’’ De veerboot nemen heeft evenwel ook zijn charmes, erkent hij. ,,Het geeft een ander gevoel.’’
Juul Engelen van Scandinaviëspecialist Nordic ziet alleen maar voordelen van de Fehmarnbelt-tunnel. ,,Er zal weliswaar tol geheven worden, maar de bedragen zijn naar verwachting minder hoog dan de prijzen voor de ferry. Het goedkoopste ticket kost daar nu ongeveer 90 euro per voertuig. Wie met de auto over land reist, moet bovendien ook zo’n 60 euro tol betalen voor de brug van Kopenhagen naar Malmö.’’
De tunnel past volgens hem ook ‘perfect’ in het plaatje van de aan populariteit winnende treinreizen binnen Europa. Bijvoorbeeld vanuit Amsterdam of Brussel naar Kopenhagen. ,,Met deze efficiënte route kan het reizen per trein een succesverhaal worden’’, vervolgt de productcoördinator Denemarken.
Volgens de ANVR zit Scandinavië in de lift als bestemming. ,,De groei bedraagt in absolute aantallen weliswaar nog geen tiende van het aantal reizigers naar Spanje of Griekenland maar het percentage is met 25 tot 30 procent hoog’’, zegt woordvoerster Hanita van der Meer. ,,Vooral mensen jonger dan 40 jaar vinden Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland leuker dan een zonbestemming omdat het er wijdser en minder toeristisch is.’’ De trend begon volgens haar tijdens de coronapandemie. ,,De Scandinavische landen zijn vrij flexibel geweest met maatregelen.’’
Hoewel de meeste Scandinaviëgangers met eigen vervoer reizen, vindt de zegsvrouw het lastig om het effect van de tunnel tussen Duitsland en Denemarken op het toerisme nu al in te schatten. ,,Ik denk dat we daar op zijn vroegst over een jaar of vier, vijf iets over kunnen zeggen. Maar dat er ook een treintunnel komt, maakt het nog interessanter voor toeristen.’’
De Fehmarnbelt-tunnel is een essentieel onderdeel van het transportnetwerk in Europa, zegt het Deense staatsbedrijf over de langste afgezonken tunnel ter wereld. Het project bevordert volgens Femern A/S onder meer de verschuiving van het goederenvervoer over de weg naar het spoor. ‘De tunnel bespaart internationale treinen en vrachtwagens een omweg van 160 kilometer door Denemarken, waardoor hun CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd’, luidt het op de website.
Door de tunnelaanleg ontstaan volgens het Deense staatsbedrijf ook ‘grote nieuwe natuurgebieden die de biodiversiteit zowel op het land als in de Fehmarnbelt zullen vergroten.’
Bron: Algemeen Dagblad